trailxperience veluwezoom

Trailrun Xperience   KILL THE HILLS     BLACKroll Moves   CANITRAILEN     PERSONAL TRAINING    agenda
Trailrun_Xperience.htmlBlackroll_Moves.htmlCanitrailen.htmlPersonal_Trainingen.htmlAgenda.htmlshapeimage_2_link_0shapeimage_2_link_1shapeimage_2_link_2shapeimage_2_link_3shapeimage_2_link_4shapeimage_2_link_5
 
 

Kenmerkend aan  trailcoach, yoga4runners instructor, Blackroll trainer, erkend hardlooptrainster en chirunning instructor i.o. Dorethea Bil is haar liefde voor heuvels. 

Trails waarvoor zij de route verzorgt zoals de Klein Zwitserland Trail, Posbankloop Trail, 4Parken City Trail , hebben 1 belangrijke overeenkomst: HEUVELS. 
En dan niet 1 heuvel, maar het liefst vele achter elkaar zodat je wordt uitgedaagd om je grenzen op te zoeken, of te onderzoeken hoe je kunt herstellen terwijl je omhoog of omlaag gaat, en wat je technisch kunt verbeteren om ontspannen te blijven lopen terwijl je benen verzuren.  Deze liefde resulteert in een unieke reeks wekelijkse trailtraining:  KILL the HILL


KILL THE HILLS = korte heuvels, lange heuvels, vals plat heuvels, steile heuvels….Het maakt niet uit als het maar heuvels zijn en in Nationaal Park Veluwezoom zijn daar er genoeg van.


Waarom heuveltraining?
Heuveltrainingen zijn één van de beste en leukste trainingen die er zijn. Het zorgt voor uitdaging, het geeft variatie in tempo en snelheid en geen enkele heuvel is hetzelfde. Veel hardlopers gaan liever gewoon een stukje lopen, in plaats van ‘moeilijk gedoe’ om een heuvel uit te zoeken en daar een beetje tegenop te gaan ‘rennen’. Toch is een korte heuveltraining voor een trailrunner veel effectiever dan een vlakke duurloop van 60 minuten.


Door regelmatig een intervaltraining met heuvels aan je trainingsschema toe te voegen, neemt het krachthoudingsvermogen van je beenspieren (bil, bovenbenen, hamstrings en kuiten) toe. Naast dat meer kracht geleverd moet worden, is heuvelop lopen ook zwaarder (dit komt door de extra weerstand van de heuvel) en vergt het meer van je core-stability. Heuveltraining is daarmee een erg geschikte manier van krachttraining en prima toe te voegen aan je schema voor een bergtrail.

Afhankelijk van de lengte van de heuvel en snelheid waarop je loopt heeft heuveltraining een positief effect op het verbeteren van je duuruithoudingsvermogen, je lactaat-tolerantie, ontwikkelt het je power, maximale snelheid, en kracht (power = kracht x snelheid).


Ga je een trail lopen in de bergen of met veel hoogtemeters, dan zijn de KILL THE HILLS een absolute MUST. Alle deelnemers die voor langere tijd de KILL THE HILLS trainingen toevoegden aan hun trainingen hebben met 100% succes de finish gehaald van zware berg-trails met veel hoogtemeters, zoals de Eigertrail in Zwitserland, de Stranda Fjord Trail Race  in Noorwegen, de Ring of Steall Skyrace in Schotland, Trail delle Orchidee in Italie en Hoga Kusten Trail in Zweden.


Opbouw trailtraining

De KILL THE KILL - training kent een reguliere opbouw met warming-up, aandacht voor techniek,  krachttraining, heuvelinterval en cooling down gericht op souplesse en ontspanning van de spieren. De oefeningen tijdens de training  zijn altijd trailgerelateerd waarbij een juiste inzet van je rompstabiliteit de boventoon voert. Na afloop ontbreekt natuurlijk niet de warme thee met iets lekkers:) Af en toe wordt het trainen met trailstokkken aan de training toegevevoegd.

In de
agenda kun je zien wanneer de KILL the HILLS trainingen worden gegeven en kun je je hiervoor via de Fitmanager aanmelden.



HOME

Trailrun Xperience - KILL THE HILL