trailxperience veluwezoom

Trailrun Xperience   KILL THE HILLS     BLACKroll Moves   CANITRAILEN     PERSONAL TRAINING    agenda
Trailrun_Xperience.htmlBlackroll_Moves.htmlCanitrailen.htmlPersonal_Training.htmlAgenda.htmlshapeimage_2_link_0shapeimage_2_link_1shapeimage_2_link_2shapeimage_2_link_3shapeimage_2_link_4shapeimage_2_link_5
 
 

Kenmerkend aan  trailcoach, yoga4runners instructor, Blackroll trainer, erkend hardlooptrainster en chirunning instructor i.o. Dorethea Bil is haar liefde voor heuvels. 

Trails waarvoor zij de route verzorgt zoals de Klein Zwitserland Trail, Posbankloop Trail, 4Parken City Trail , hebben 1 belangrijke overeenkomst: HEUVELS. 
En dan niet 1 heuvel, maar het liefst vele achter elkaar zodat je wordt uitgedaagd om je grenzen op te zoeken, of te onderzoeken hoe je kunt herstellen terwijl je omhoog of omlaag gaat, en wat je technisch kunt verbeteren om ontspannen te blijven lopen terwijl je benen verzuren.  Deze liefde resulteert in een unieke reeks wekelijkse trailtraining:  KILL the HILL


KILL THE HILLS = korte heuvels, lange heuvels, vals plat heuvels, steile heuvels….Het maakt niet uit als het maar heuvels zijn en in Nationaal Park Veluwezoom zijn daar er genoeg van.


Waarom heuveltraining?
Heuveltrainingen zijn één van de beste en leukste trainingen die er zijn. Het zorgt voor uitdaging, het geeft variatie in tempo en snelheid en geen enkele heuvel is hetzelfde. Veel hardlopers gaan liever gewoon een stukje lopen, in plaats van ‘moeilijk gedoe’ om een heuvel uit te zoeken en daar een beetje tegenop te gaan ‘rennen’. Toch is een korte heuveltraining voor een trailrunner veel effectiever dan een vlakke duurloop van 60 minuten.


Door regelmatig een intervaltraining met heuvels aan je trainingsschema toe te voegen, neemt het krachthoudingsvermogen van je beenspieren (bil, bovenbenen, hamstrings en kuiten) toe. Naast dat meer kracht geleverd moet worden, is heuvelop lopen ook zwaarder (dit komt door de extra weerstand van de heuvel) en vergt het meer van je core-stability. Heuveltraining is daarmee een erg geschikte manier van krachttraining en prima toe te voegen aan je schema voor een bergtrail.

Afhankelijk van de lengte van de heuvel en snelheid waarop je loopt heeft heuveltraining een positief effect op het verbeteren van je duuruithoudingsvermogen, je lactaat-tolerantie, ontwikkelt het je power, maximale snelheid, en kracht (power = kracht x snelheid).


Ga je een trail lopen in de bergen of met veel hoogtemeters, dan zijn de KILL THE HILLS een absolute MUST. Alle deelnemers die voor langere tijd de KILL THE HILLS trainingen toevoegden aan hun trainingen hebben met 100% succes de finish gehaald van zware berg-trails met veel hoogtemeters, zoals de Eigertrail in Zwitserland, de Stranda Fjord Trail Race  in Noorwegen, de Ring of Steall Skyrace in Schotland, Trail delle Orchidee in Italie en Hoga Kusten Trail in Zweden.


Opbouw trailtraining

De KILL THE KILL - training kent een reguliere opbouw met warming-up, aandacht voor techniek,  krachttraining, heuvelinterval en cooling down gericht op souplesse en ontspanning van de spieren. De oefeningen tijdens de training  zijn altijd trailgerelateerd waarbij een juiste inzet van je rompstabiliteit de boventoon voert. Na afloop ontbreekt natuurlijk niet de warme thee met iets lekkers:) Af en toe wordt het trainen met trailstokkken aan de training toegevevoegd.

Startlokatie:
Iedere maand start de vrijdag KILL the HILL-training vanaf een andere vaste lokatie in en om Nationaal Park Veluwezoom.  De KILL the HILL XL training  op woensdagavond start iedere week op een andere lokatie. Deze trainig is in de winterperiode grotendeels in het donker, dus neem je hoofdlamp mee.
De startlokaties kun je altijd in de
agenda per datum vinden.


Wekelijks KILL THE HILL op vrijdag 10:00-11:15
De vrijdagochtend is uitermate geschikt voor niet alleen de ervaren trailer, maar ook de beginnende of herstellende trailer die wil werken aan zijn of haar krachtuithoudingsvermogen. Je kunt zweten naar vermogen :) Het gaat tijdens deze trailing niet om het kilometers vreten, maar om het verbeteren van je rompstabiliteit en heuveltechniek.


Wekelijks KILL THE HILL XL op woensdag 19:30-21:00
De woensdagavpnd training is een duurlooptraining met heuvelinterval accenten van circa 6-9km -  korte heuvels, lange heuvels, vals plat heuvels, steile heuvels…. veel effectiever dan een rustige duurloop van 60 minuten. De KILL THE HILL XL is een uitdaging vanwege de variaties in tempo en snelheid in het duurlooponderdeel, de core-stability oefeningen en heuvel-intervals. Er is ruime aandacht voor de traitechnieken om zo efficient mogelijk te blijven trailen terwijl je moe wordt.


Sluit aan en werk aan je krachtuithoudingsvermogen, verbeter je core-stability en heuveltechniek en zweet naar eigen vermogen:) Na afloop genieten we samen van een kopje thee met iets lekkers  :)


Maximum aantal: 20 deelnemers (vol=vol)
Vooraf opgeven of afmelden via de agenda in
Fitmanager.


Kosten: Een losse KILL the HILL training op vrijdagochtend is €6,00. Wil je vaker aansluiten dan is een 10-strippenkaart van €50,00 of €45,00 als je lid bent van Natuurmonumenten de moeite waard, en kost een training 1 strip.  Meer info over de strippenkaart lees je hier.


XPERIENCE SPECIALS
Maandelijks kun je aansluiten bij de Xperience Specials; een sportief dagjes uit. Dit zijn door Dorethea Bil georganiseerde social trails in binnen- en buitenland voor een klein groepje trailers. De essentie van deze trails is het ontdekken en zwerven door nieuwe gebieden met het liefst zoveel mogelijk heuvels aan de hand van een route die Dorethea van tevoren heeft uitgestippeld op GPS. De afstanden liggen tussen de 15km en 30km afhankelijk van waar de behoefte ligt. Er wordt op een rustig tempo samen gelopen en onderweg en/of na afloop sluiten we dit sportieve dagje uit ( neem er dus de tijd voor) af met een drankje op het terras :)

In de
agenda kun je zien wanneer deze Specials worden georganiseerd en kun je je hiervoor via de Fitmanager aanmleden.



HOME

Trailrun Xperience - KILL THE HILL